Your journey is my story...

22 March 2010

HAD KESABARAN

"Sabar itu ada hadnya". Inilah yang sering kita dengar bila seseorang itu naik marah kerana sudah hilang sabar atas sebab-sebab yang tertentu. Saya rasa andapun pernah mendengarnya. Bila kita selalu mendengar ungkapan ini lambat laun ia bakal menjadi prinsip diri kita malah kita sendiri adakalanya menggunakan alasan ini untuk memarahi orang lain.

Persoalannya sabar ini adalah sesuatu yang subjektif dan ia berbeza dari seseorang kepada seseorang yang lain. Ada yang boleh melenting atas sebab yang terlalu kecil dan tak munasabah.

Kalaulah kesabaran itu boleh dipetakan maka saya rasa ada orang yang hadnya cuma selangkah, ada yang di Perak, ada yang di Myanmar, ada yang di India, ada yang England, di Amerika dan sebagainya. Bagi yang hadnya cuma selangkah maka amat mudah bagi mereka untuk melenting tak tentu pasal dan bagi yang had kesabarannya jauh mereka akan hanya melenting bila kesalahan itu merupakan satu kesalahan yang besar dan patut diperbetulkan.

Mereka yang dekat had kesabarannya selalunya tidak bersikap adil kepada mereka yang had kesabarannya jauh. Ini kerana mereka akan cepat melenting sedangkan yang jauh akan selalu dapat bersabar.

Pun begitu kesabaran merupakan salah satu sifat yang memang ada dalam diri manusia semenjak azali. Kita boleh hilang kesabaran kalau kena pada tempatnya. Kita perlu mempertahankan hak kita iaitu ianya boleh digunakan dalam keadaan yang tertentu sebagai contoh sekiranya ada orang yang mengganggu isteri atau anak-anak kita, mengambil hak kita dan sebagainya.

Di zaman moden ini ramai orang menjadi hamba kepada emosi mereka.

Dalam surah Ali-Imran ayat 134, Allah memuji orang-orang yang bertakwa dan antara sifat yang mereka miliki ialah ;

“Mereka menafkahkan harta benda mereka ketika senang ataupun susah, mereka juga mampu mengawal perasaan marah dan mereka juga suka memaafkan kesalahan orang lain.”

Siapakah manusia yang gagah? Berhubung dengan ini Nabi bersabda;

“Manusia yang gagah bukanlah dia yang mampu menjatuhkan lawannya.sebaliknya yang gagah ialah dia yang mampu mengawal perasaan marahnya.”

Mereka yang mampu mengawal perasaan marah melambangkan peribadi yang mampu mengawal diri mereka sendiri. Orang yang mampu mengawal diri sendiri untuk tunduk kepada Allah sedang berjalan menuju ke syurga. Sahabat Nabi yang bernama Abu Dardak pernah menyoal Nabi,

“ Ya Rasulullah, tunjukkan kepadaku satu amalan yang akan membawa aku ke syurga.”

Nabi menjawab,

“Janganlah engkau marah !”.

Hadis ini diriwayatkan oleh Imam At-Thabrani dan Ibn Abid Dunya.

Apakah yang berlaku di dalam diri anda ketika anda sedang marah? Mengikut artikel ‘Anger is Hostile To Your Heart’ yang dimuatkan di dalam majalah ‘Harvard Gazette’, perasaan marah memberi kesan yang negatif kepada jantung. Mengikut Profesor Ichiro Kawachi dan rakan-rakannya, orang-orang tua yang sering marah-marah mempunyai risiko tiga kali ganda menghidap sakit jantung berbanding rakan-rakan mereka yang lain. Para pengkaji berpendapat, pengeluaran hormon “stress”, peningkatan keperluan jantung kepada oksigen dan kecenderungan darah khususnya darah platelet untuk membeku menyebabkan peningkatan risiko ini.

Jadi dari masa ke semasa belajarlah menjauhkan had kesabaran anda sehingga anda boleh menjadi seorang yang penyabar dan dapat menghadapi apa juga tekanan dengan tenang.



dipetik daripada sebuah petikan.
boleh sebarkan untuk kebaikan.

15 March 2010

PTD, here I come!!



Alhamdulillah. Rezeki masih ada.




Masa check result PTD hari tu, 8 Feb (isnin) aku terkejut sbb tak fhm. kat atas ni jawapan yang aku terima. "Tertakluk kepada pengesahan kelayakan" katanya.




So, sepanjang minggu lepas aku asyik call SPA jela.. tanya apa maksud benda tu. Seorang pegawai SPA yang berjaya aku hubungi kata, sila hantar 'Surat pengesahan tamat pengajian' secepat mungkin.


Aku dah pening dah. Dia nak secepat mungkin. Aku takde surat tu. Kena buat dlu kat fakulti. yang bestnya ikut prosedur biasa, 2 hari baru siap. yessss!! nasib baik la aku baik dengan staf-staf fakulti, minta dia buat pagi ni, petang dah boleh ambil.


So, dalam minggu tu settle la, aku dah faks kat pegawai berkenaan. Tunggu mereka mesyuarat, baru tahu status seterusnya.


Dipendekkan cerita, hari ni (15 Feb) aku call SPA, kata mereka surat tawaran telah diPOS LAJUkan pada hari ni. Dan aku salah seorang daripadanya. Alhamdulillah. Syukur!!!


Dengar cerita, aku akan lapor diri pada 3 April 2010 (Sabtu) di Putrajaya. Kementerian mane taktau lg. dah tau nnt, aku akan update lagi. Thanks









02 March 2010

Kekosongan Jawatan di Al-Jazeera Koresponden Kuala Lumpur (Wangsamaju).


Sila e-mailkan resume anda ke aljazeera@restoran.com sebelum 16 Mac 2010.

kelik kelate

utk post yang ni, kawe nak kechek kelate, sebak kawe nok royak cerito kawe g kelate duo kali dale maso lape hari jah... kahkahkah (1st perenggan aku dah tak bleh blah).

yang kali pertamo kawe g pado sembile belah bule duo bersamae denge hari jumaat. g pagi, kelik pete.

sebak hari jumaat, kawe kenolah g smaye jumaat. kawe suko denga khutbah kat kelate ni.. bakpo? sebak khutbah pasal Islam... tp sebut jadi Isle.. hahaha. Isle agamo kito la la la..

kali keduo kawe g kelate adolah pado 27 bule duo.. kali ni best sikit sebak kawe tido semale. kat renaissance hotel. kawe dapak bilik sore,tp katil bersaiz permaisuri, bermakno queen size.

kalau dlu kawe acap kali ikot mok ayoh tido hotel bilo ado kursus apo semuo, kali ni kawe pulak meraso dapak bilik sendiri. (hoooo payohhh kecek kelate ni!!)

lamo doh kawe tok kelik kelate ni, buke toksey kelik, tp takdo maso nok kelik. tapi mek-mek kelate masih mace dlu lagi...hahaha. lamo tok jupo mek kelate ni.... kawe tok buleh comment pasal mek kelate ni panje2 nanti tune kawe cubit ke'... kahkahkah

ok lah, kawe nok sambung kijo. tp sbelum tu, terimalah serangkap pantun kelate dari kawe :-

Make ikke cicoh budu,
Jange lupo tamboh milo,
Kelik kelate buke slalu,
Sekali kelik rambang mato.

Sekiaie..