Your journey is my story...

18 January 2010

Sireh pulang ke ganggang..

Dah 2 minggu aku dok menumpang rumah makcik aku di Bangsar, terasa seronok sebab aku jalan kaki je pegi keje. 8.15 pagi baru keluar rumah, 8.25 pagi sampai. (waktu pejabat 8.30-5.30).

Tapi yang ter seronoknya sebab... menumpang. Yelah, walau makcik sendiri pun, aku segan jugak sebab kat rumah tu kalau sikit penghuninya takpe, ni campur aku 8 orang!! 8 orang dok rumah flat, agak-agak la bai.... haha. Dalam tempoh tu, aku cuba jugak cari bilik untuk disewakan kat kawasan tu, tapi hampeh!!

Ditakdirkan ayah aku dapat rumah transit di kolej Meranti UiTM, Seksyen 2 Shah Alam. Ayah aku kata tinggal percuma, api air pun percuma. Aku pun apalagi, aku ambil keputusan untuk dok skali ngan ayah aku ni. Kebetulan pulak, bus stop sebelah je untuk aku berjalan kaki ke sana.

So, mulai hari ni, aku kembali menaiki bas ke Bangsar untuk ke tempat kerja. Teringat zaman praktikal dulu. Haha. Pagi tadi aku bangun jam 6.30 pagi. Pukul 7 pagi aku dah berada dalam bas. Bas gerak dalam pukul 7.10 pagi. Tepat sejam, aku sampai kat bus stop depan pejabat aku. Dalam bas tu, aku mengisi masa dengan membaca buku Mendepani Zaman: Melayu Abad ke-21 hasil nukilan YB Nik Nazmi Nik Ahmad, ADUN Seri Setia merangkap Setiausaha Politik Dato' Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Buku yang amat menarik dan mampu membuka pemikiran orang Melayu yang terlena dan sering meLayu....

Aku pun menjadi Melayu yang tabah dengan menaiki bas pada hari ni.. haha. dan sekejap lagi aku kena jadi tabah sekali lagi apabila balik pun kena naik bas. Part nak balik ni la aku tak suka. Selalu dalam dilema.

Kalau aku tunggu jalan yang menghala ke KL, bas tu akan pergi ke Pasar Seni dulu, turunkan penumpang yang ada, naiklah penumpang yang baru. Aku stay dalam bas je. Dan kemudian, barulah bas tu bergerak balik ke Shah Alam. Kalau aku pilih bas yang ni, mesti aku dapat duduk, tp akan sampai Shah Alam lambat la. Tapi, kalau aku tunggu bas yang menghala ke Shah Alam terus, risiko tinggi walau akan sampai Shah Alam cepat sikit. Risiko pertama, bas tu mesti dah penuh macam sardin, tempat duduk mesti 'adeeeeee'. Risiko kedua dan yang paling teruk, kalau bas tu dah penuh, kadang-kadang driver tanak berenti. Pergghhh, part ni lah yang membuatkan hati terasa seperti dihiris-hiris oleh sang pemandu bas. Sampai hati you...

Tapi apa-apa pun, keputusan aku untuk kembali tinggal di Shah Alam aku harap adalah tindakan yang betul. Senang nak lepak dengan kawan-kawan, ramai kenalan dan boleh makan di pecel ayam Padang Jawa.

'Aku pulang ke Shah Alam ibarat Sireh pulang ke ganggang'.

7 comments:

nuruliznie said...

haha welcome back to shah alam :))

Maxx Ikhwandy said...

ucap welcome je?
hurm..party2 takde?haha.

intan syazlin said...

hahaha. sian u. mmg adeeeee la seat kalau naik bas balik shah alam. huhu. so what bus do u took just now?

kalau i, it depends. Kalau u nak kena sampai shah alam cepat, u kena amik bus yg adeeeeee seat tu, if u're not in a rush, better take the first one! :)

farismustaqim said...

teringat cite ko pasal bas tu mek.

Maxx Ikhwandy said...

heheh.. dah 2 hari ni i naik bas ke shah alam terus tu.. yang confirm adeeeee seat tu.. tp ok la, dah 2 hari dpt seat..tak pack sgt.. i pun pelik..heheh

haha..faris.kureng ko.. tu namanya silap tgk jam..mengigau kot..pkul 5.30 dah naik bas..kahkahkah

alfian said...

ganggang tu bukan ganggang telefon ke?
pulang ke gagang ke pulang ke ganggang?

Maxx Ikhwandy said...

haha..sorry la pendita alfian... hahaha. my bad..