Your journey is my story...

15 January 2010

Cempedak menjadi nangka...

Tepat jam 5.00 petang (14 Jan-Khamis) tiba-tiba telefon bimbitku mengeluarkan lagu Through My Window dendangan Bunkface, bermaksud satu Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) telah aku terima.

Nama 'Hasnul PTD' terpampang. SMSnya berbunyi begini.

'Salam..apa khabar bro? ko dh check ke result PAC? - hasnul'


Sebelum aku teruskan, mari kita kenal siapa Hasnul ni. (bukan Nol kita tu).
Hasnul ni aku jumpa masa aku ke Program Assessment Center (PAC) untuk jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik di INTAN Jalan Elmu, Kuala Lumpur.
Dia ni peramah dan nampak memang baik. Putih, berkaca mata, ketinggian sederhana dan badan berisi sikit.

Mulanya aku anggarkan umurnya sekitar 26 tahun, tapi silap tekaan aku, rupanya di awal 30-an, sudah beristeri dan mempunyai anak (tidak silap aku).
Selepas melalui PAC sepanjang hari, sebelum pulang kami sempat bertukar-tukar no telefon bimbit. So, tiba-tiba semalam (14 Jan) dia SMS bertanyakan keputusan PAC aku. Aku pun tanpa berlengah terus melayari laman sesawang Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).


Dalam keadaan yang begitu teruja untuk menyemak keputusan, tiba-tiba aku terasa macam tak dapat je. Disebabkan beberapa aktiviti yang aku lalui pada PAC tempoh hari prestasi aku tidak begitu meyakinkan. Setelah memasukkan no kad pengenalan, beberapa saat kemudian tertera di skrin monitor seperti berikut :-

No. Kad Pengenalan : 860410******
Nama Penuh : MUHAMMAD IQBAL IKHWANDI BIN MAT ZIN

Tahniah! Anda LULUS ujian yang telah diadakan pada 13/12/2009.


Syukur Alhamdullillah. Tak disangka-sangka, cempedak menjadi nangka. Ini adalah berkat usaha dan doa semua, termasuk kedua orang tua aku, dan Elin yang tak putus-putus beri kata semangat dan tidak lupa kepada keluarganya. Aku pasti, saudara-maraku yang lain juga sentiasa mendoakan kejayaan aku. Terima kasih semua.


Tinggal satu peringkat lagi, iaitu temuduga. InsyaAllah boleh dapat, dan kalau benar aku dapat, aku akan berada di dalam dilemma sekali lagi...

3 comments:

intan said...

congratulation syg. takpe dilema tu kite akan go through. :)

nuruliznie said...

tahniah :)

Maxx Ikhwandy said...

haha..thankx izni..
ko ni tak g launching ape2 ke?
sempat komen lg ni?
weh, ape kate ko buat launching cupcake ko, then ko sendiri pegi cover..haha